Bangkok 24 t/m 26 juli 2014 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Veld - WaarBenJij.nu Bangkok 24 t/m 26 juli 2014 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Veld - WaarBenJij.nu

Bangkok 24 t/m 26 juli 2014

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Thailand zomer 2014
(Bangkok - Chiang Mai - Hua Hin)

24-07
Amsterdam - Bangkok

En daar gaan we weer. Thailand is de bestemming deze keer. Een, voor ons doen, korte en zeer overzichtelijke rondreis langs drie bestemmingen; Bangkok, Chiang Mai en Hua Hin. Kort, omdat we deze keer maar twee weken hebben. Achteraf gezien wat meer misschien, maar ten tijde van de boeking dachten we slechts die beperkte tijd te hebben en we wilden wel graag op pad deze kant op. Overzichtelijk, omdat we zowaar de vluchten, hotels en binnenlandse verbindingen van tevoren al geregeld hebben. Daar we dit keer slechts twee weken hebben, wilden we daar nu geen tijd aan verliezen.
Hoe we de dagen gaan invullen, dat blijft wel nog een verrassing.

Hoewel we daar wel meer beperkt in zullen zijn dan we van tevoren hadden gedacht. Een flinke knie-blessure gooit roet in het eten en maakt dat ik me op krukken moet voort bewegen, waardoor het tempo omlaag zal gaan en het avontuurlijke gehalte flink ingekort zal moeten gaan worden.

Neemt niet weg dat we er weer gruwelijk veel zin in hebben. Gaat weer een mooie reis worden. Kids verheugen zich ook enorm en hebben deze keer ook allebei een dag om helemaal naar hun idee in te vullen. Maasje mag een dag Bangkok bepalen, Gijs een dag in Hua Hin.

Vandaag is echter reisdag. Rond half negen vertrokken uit Middelharnis, de auto neer gezet bij de zaak in Amstelveen en van daar uit een taxi gepakt naar Schiphol.
Alle lof voor het grondpersoneel aldaar. Zowel bij het inchecken als bij de douane en later ook bij de gate, werden we steeds apart genomen en met voorrang langs de knelpunten geleid. Dat was wel heel erg prettig.
Na wat gelunched te hebben en wat boekjes te hebben gekocht, konden we rond half twee aan boord van de Airbus 340 van China Airlines.

Ik had zowel voor de heen- als terugvlucht stoelen achter het schot kunnen reserveren, waar je extra beenruimte hebt, maar jammer genoeg krijg ik daar mijn geblesseerde been ook niet achter gefrummeld. Ik kan ‘m niet ver genoeg buigen, daar heb ik me op verkeken.
Dus nu ben ik geheel links gaan zitten en steek ik mijn stelt steeds het gangpad in. En alhoewel de trolleys er maar net langs gemanoeuvreerd kunnen worden, is het tot nog toe goed gegaan en zijn botsingen uit gebleven, mede dankzij de oplettendheid van de stewardessen. Maar nu de lichten uit zijn gegaan voor de nacht en het gangpad in duister is gehuld, is het wachten op de eerste pijnlijke botsing....
Eerst maar even een filmpje pakken...

25-07
Bangkok

“Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit”, dat is de officiële ceremoniële naam. Afgekort Krung Thep, letterlijk vertaald Stad der Engelen, maar wereldwijd natuurlijk bekend als Bangkok.
Wat een heerlijke chaotische stad is dit toch! 12 miljoen mensen, 8 miljoen auto’s en een slordige 2,5 miljoen scooters... Knetterende tuk-tuks en taxi’s in alle kleuren van de regenboog strijden om klanten. Iedere paar meter een kraampje met lekker eten, welk straatje of steegje je ook pakt. Eén grote heksenketel, gebouwd op detailhandel, lekker eten, toerisme en massages. Maar ook een stad die vol staat van de symboliek en de odes aan de koninklijke familie.
Een heerlijke plek om uren rond te slenteren en je te blijven verbazen over hoe zoveel mensen zich weten te redden op zo’n klein stukje aarde, daar aan de oevers van de Menam, dicht bij de Golf van Thailand.

Klokslag 07.00 uur waren we geland. Vlucht was soepel en relaxed. Lange reizen met Gijs en Maasje zijn nooit eerder een probleem geweest en ook nu weer was het helemaal top. Ze hebben zich prima vermaakt aan boord en hebben allebei nog een paar uurtjes getukt. Douane en bagage gingen vlot en bij de uitgang stond de transfer naar het hotel ons op te wachten.
Ons hotel, het Eastin Hotel Makassan, ligt midden in het centrum, op een goed half uur rijden van het vliegveld. Een mooi, modern hotel met prima voorzieningen, zoals een fraai zwembad op de 10e verdieping. Onze kamers liggen op de 21e verdieping; twee aan elkaar grenzende ruime hotelkamers met een verbindingsdeur. Ideaal. Kids hun eigen kamer en wij onze eigen kamer. Mooie grote bedden met prima matrassen en twee nette verzorgde badkamers. Niets meer aan doen, helemaal top.
Na het inchecken zijn we eerst meteen even een stuk gaan lopen. Even de beentjes strekken na de lange vlucht en even op zoek naar wat te eten. Vanuit het hotel sta je meteen midden in het centrum en is het één lang lint van winkeltjes en kraampjes. Bij de ingang van een winkelcentrum vonden we een perfect koffietentje waar je cappucino’s krijgt waar ze bij de Starbuck’s nog wat van kunnen leren. Heerlijk! Altijd weer een geruststelling als je weet dat er goede koffie te krijgen is...
De kids krijgen in elke stad een klein bedrag aan zakgeld, vrij te besteden. Je begrijpt dat de Bangkok-muntjes al in hun zakken brandden vanaf het moment van landing, dus die moesten dringend stuk geslagen worden. Het duurde dan ook niet lang of de eerste souvenirs waren gekocht. Ikzelf had ondertussen vrienden gemaakt met een Thaise leerbewerker die aardig goed engels kon. Prachtig om te zien wat die man allemaal kon met dat materiaal, een heuse vakman. Toen hij opving dat we op zoek waren naar een goed eettentje, liet hij zijn werkplaats direct voor wat het was en leidde ons naar een Japans/Thais tentje op een plek waar we het zelf nooit zouden hebben gezocht. Hij wees ons zelfs aan welke kok we moesten hebben en riep die er voor ons bij. Die stelde ons niet teleur, we hebben er prima geluncht.
Na nog wat rondgestruind te hebben, begonnen de lange reis en de luttele uurtjes slaap zich te wreken en hebben we een taxi naar het hotel gepakt. In het lokale buurt-supertje nog wat lekkere borrelhappen en -dranken gekocht en naar de kamers gegaan. Terwijl ik aan het stroom-apparaat ging (de compex voor mijn been), hebben de kids lekker gedoucht. Daarna nog gezellig “ge-chips-borreld” en toen kwam de man met de hamer. De kids hebben zich perfect door de dag heen gesleept zonder wanklank, maar rond 17.00 uur lokale tijd was het toch echt gedaan. Het licht ging uit. Sas en ik hebben nog een neut genomen, maar niet veel later waren ook wij vertrokken. Een perfect begin van de vakantie.

26-07
Bangkok
Floating Market - China Town

Wat een prima nacht was dit, zeg. Hartje centrum Bangkok, maar op deze hoogte (21e verdieping), met de prima isolatie, dringt geen geluid van buitenaf de kamer binnen, de dikke gordijnen maken het pikkedonker en de airco is zo precies te bedienen dat je de hele nacht een constante temp houdt.
Ik had de wekker voor mezelf wat eerder gezet om vast mijn ochtend-sessie aan revalidatie te kunnen doen voor dat we op pad zouden gaan. Iets na vieren zat ik dus alweer aan het apparaat gekoppeld, maar zelfs dat betekende dat ik bijna 10 uur non-stop had kunnen tukken, een stretch die ik volgens mij in geen jaren meer gemaakt had. De kids sliepen toen nog en hebben er klokje rond van kunnen maken. Perfect! Op dag twee al in het ritme.
Vandaag stonden er leuke dingen op het program, dus we hadden ook wel enige haast. Om 06.00 uur zaten we dan ook als eerste aan het ontbijt. En dat ontbijt is hier echt schandalig goed geregeld. De monden van de kids vielen open en de hele dag door zijn ze nog geregeld opnieuw over het ontbijt begonnen. Wat een feest was dat! Je kon het zo gek niet verzinnen of het zat er bij. Uiteraard de heerlijkste tropische vruchten die nergens zo goed smaken als in deze landen. Maar ook hele buffetten met de heerlijkste broodjes, een oneindige rij met warmte-schalen vol met de lekkerste gerechten, meters vol met heerlijke zoete kneut, etc etc. Of je nu wilde beginnen met de bekende eieren met spek, of dat je ‘s ochtends al aan de curry-gerechten wilde, alles was al mogelijk. Heerlijk om daar op dat uur al langs de tafels te lopen met alle heerlijk geurende Oosterse specerijen uitgestald. Maar het allermooiste was toch wel.... de pannenkoeken-machine! Een groot gesloten apparaat, waar je op een knop kon drukken en dan kwam er na een minuut twee overheerlijke pancakes uit rollen. Hoe geestig was dat. Dat was toch wel een absoluut succes-nummer bij de kids en je begrijpt dat die machine op dat vroege uur al flink aan de bak moest...

Denk je aan Bangkok, dan denk je ook al snel aan “the floating market”. In de directe omgeving van de stad heb je een aantal van dit soort drijvende markten, maar de markt die als de enige echte wordt gezien,de originele, is Damnoen Saduak, in de provincie Ratchaburi, op zo’n 100 km buiten de hoofdstad. Hier, in dit district, is de verbinding (khlong) tussen de rivieren Ta Chin en de Mae Khlong, die uitmondt in de Thaise zee. De boeren uit de omgeving bieden daar al eeuwenlang hun waren aan vanuit kleine bootjes.
Natuurlijk is ook deze floating market in de loop der jaren steeds meer toeristisch geworden, maar het blijft een superleuk fenomeen. We lieten ons afzetten bij “Pier 1”, op zo’n 15 minuten varen van de markt. Hier stapten we in een zogeheten long-tail boat, een lange smalle boot met lage bankjes en een stuurman achterop die een lange staaf vast houdt met aan het eind daarvan een propellor. Op de lange rechte stukken kan hij hier flink vaart mee maken en komen de boeggolven boven je hoofd uit langszij, maar de wendbaarheid daarentegen is om te huilen. Haaks de bocht om is dan ook een hele heisa.
De route was erg leuk en brengt je vlak langs de oude huisjes waarin de lokale bevolking pal aan het water wonen. Al gauw is dan duidelijk waarom ze het daar het Venetië van het Oosten noemen. Als je de floating market zelf bereikt, wordt je aan land gezet, want de longtails komen niet in het handelsgebied.
Om daar te komen, dien je over te stappen in een “paddle-boat”, een kleiner en smaller houten bootje dat bestuurd wordt door 1 man of vrouw met een peddel. In de longtail heb ik me nog wel laten zakken en daar heb ik me met het nodige kunst- en vliegwerk ook wel weer uit kunnen worstelen, maar het peddelbootje zag ik even niet meer zitten. Sas en de kids uiteraard wel, dus terwijl ik genoot van een wederom uitstekende bak koffie bij “Oz”, hebben zij zich over de drijvende markt laten varen. En ze vonden het fantastisch. Zoveel indrukken komen dan op je af. Alle geuren, kleuren en geluiden, in die bijzondere omgeving op het water. En vanaf je bootje kun je dan dus ook handel drijven. Zo had Gijs bijvoorbeeld een zak vol heerlijke “pitahaya” gescoord (drakenfruit). En daar het van de boeren zelf komt, zijn de prijzen super scherp, ook al ben je op zo’n toeristische plek.
Het tochtje duurde ongeveer een half uur. Daarna trof ik ze weer op de kade en hebben we al lopend ook nog een groot deel van de markt afgestruind. Lekker op het gemak kijken naar al die heerlijke meuk die daar wordt aangeboden. Met de handel daar zetten de kooplieden wel al behoorlijk hoog in, dus daar kon nog flink afgedongen worden. Minstens de helft kon er af, en soms nog wel meer.
Tegen elven sjokten we richting de standplaats van de bussen. Dat was eigenlijk net te vroeg, we hadden nog wel even door willen sjokken, hadden nog niet alles gezien. Maar aan de andere kant, het zou de laatste markt nog niet zijn deze vakantie...
Het was voor ons voor het eerst dat we een dergelijke tour geboekt hadden. Normaal gaan we altijd op eigen kracht overal naar toe, maar nu hadden we eenmalig een tour geboekt. Dus de minibus had ons in alle vroegte opgepikt, was nog een paar hotels af geweest en had ons vervolgens naar de floating market gebracht.
En ik moet zeggen, dat viel nog niet eens tegen. De gids heette “Nok”, dus al gauw vlogen de flauwe grappen door de lucht “Nok, nok, who’s there?”, en meer op dat niveau en het was wel prima dat je ‘s ochtends meteen op het juiste punt werd afgezet en alles was geregeld.
Maar dat je dus niet zelf in de hand hebt wanneer je weer weg kan, dat vind ik dus niks. En ook al was het nu mooi geweest, dat had ik toch liever zelf willen bepalen. Hetzelfde geldt voor de verplichte pitstop op de weg naar huis. Er werd eerst nog even gestopt bij The Elephant Park. Daar houden we dus echt niet van. (wisten we ook niet toen we de floating market hadden geboekt). The Elephant Park was een parkje waar je op de rug van een olifant een rondje door het bos en door een rivier kon maken. Echt verschrikkelijk. We hebben toevallig in Chiang Mai al iets geregeld bij een olifanten opvang, om daar een dag mee te helpen met opgevangen olifanten die uit erbarmelijke omstandigheden zijn gered en daar zullen we ook al een dag intensief bezig zijn met deze prachtdieren. Maar zelfs zonder dat in het achterhoofd hadden we dit nooit gedaan. Deze arme dieren hadden de bekende en gevreesde houten stellages op de rug waar twee volwassenen tegelijk in gingen zitten, een methode waarvan bekend is hoe pijnlijk dat voor die beesten is. Een olifant lijkt wel onbreekbaar en oersterk, maar de rug van een olifant is niet gebouwd op dergelijke zware vrachten en lijdt er enorm onder. Gijs en Maasje hebben allebei wat olifanten gevoerd die langs kwamen lopen en daar hebben we het bij gehouden. Ook de mogelijkheid om baby-tijgertjes de fles te geven, hebben we laten schieten.

“Jij moet dit weten, mama, jij hebt je school wel al af gemaakt”, zei Gijs opeens tegen Sas, toen ze het hadden over de kleuren van de Thaise vlag. Lekker jong. Gelukkig was Nok-Nok daar om tekst en uitleg te geven. Ook op gebied van vlaggen is er heel veel symboliek in Thailand. Er zijn speciale vlaggen in de kleuren geel en blauw enkel voor het koningshuis, de nationale driekleur heeft drie kleuren omdat elke kleur ergens voor staat (natie, religie en het koningshuis) en elk dag van de week heeft een andere kleur. Je zou maar iedere dag moeten vlaggen daar, heel ingewikkeld...

Een andere wijze les vandaag was die over de Durian, een van de zalige fruitsoorten die je hier hebt en tevens een van de favorieten van Gijs. De Durian is in veel hotels verboden om mee naar je kamer te nemen, omdat ze zo gruwelijk stinken. Het vruchtvlees is heerlijk, maar de geur is niet om te harden. Afijn, vandaag leerden we dat de combinatie van alcohol en durian dodelijk is.... Wie durians eet na alcohol te hebben gedronken, kan het leven laten. Sterker nog, het is een van de meest voorkomende doodsoorzaken in Thailand.... Lekker dan... Laat het nou net allebei zo lekker zijn op z’n tijd...
Van de Elephant Park was het 5 minuten rijden naar een woord-carving house, waar je vervolgens weer overstapte in een bus richting Bangkok. Daar kwamen we op het laatste moment nog even vast te staan, zodat we uiteindelijk tegen 14.00 uur pas weer bij het hotel waren.
Het ontbijt was inmiddels verdampt en dus liepen we meteen even door op zoek naar iets om te nassen. In een “zijstraat van een zijstraat” vond Sas opeens een prima tentje, een Thais restaurant met uitgebreide kaart. Schot in de roos, want we hebben echt waanzinnig lekker zitten eten. Heerlijke groentes, zeebaars, gebakken beef, kip-sateetjes met kokos-saus en tot slot twee overzalige curry’s; eentje met garnalen voor de veggies en eentje met kip en kokosnootvlees voor Maas en mij. Man, man, man, wat was dat lekker. Vooral die curry was om van weg te smelten. Zo geraffineerd met de lekkerste kruiden, zoals de mint en het citroengras. Een streling voor de tong. Wat kun je toch heerlijk knagen in Thailand!

Na de late lunch zijn we eerst gaan uitbuiken in het hotel. Sas is met de kids naar het zwembad geweest en ik kon me storten op de middag-sessie van de revalidatie.Tegen zevenen zijn we weer naar buiten gegaan. Idee was om naar Chinatown te gaan, maar het was zo absurd druk in het verkeer dat het een uur file rijden zou gaan worden, dus dat hebben we uitgesteld naar morgen. In plaats daarvan hebben we ons iets verderop laten afzetten bij een lang gerekt festival dat in volle gang was. Een soort mix van ‘t Preuvenement in Maastricht en de Uitmarkt in Amsterdam. Honderden kraampjes waar je heerlijke dingen kon proeven, waar leuke hebbedingetjes werden aangeboden en waar straat-muzikanten en -acteurs hun kunstjes deden. Lekker rondgeslenterd en alle indrukken op gesnoven.
Tegen 21.00 uur hebben we een taxi hotel-waarts genomen en ons iets verderop laten afzetten. Gauw nog e.e.a. ingeslagen bij de lokale 7-11 en Maasje en ik hebben ons nog te goed gedaan bij twee verschillende saté-kraampjes aan de straat. Och, och, och, alleen daarvoor wil je al nooit meer weg. Zo ontzettend lekker, elk tentje met de eigen marinade, ik krijg er nu al weer zin in terwijl ik dit schrijf...

Terug op de hotelkamer nog even wat geborreld met ons viertjes, maar al gauw het geboefte er in gebonjourd. Die waren duidelijk moe en morgen staat ons weer heel wat te wachten, dus hoppa, mandje in. Ze verheugden zich alweer op morgenochtend, als het ontbijt weer geserveerd werd.... :-) En verder hebben we China Town op het program staan en zullen we morgenavond de nachttrein gaan pakken naar Chiang Mai, alweer de volgende bestemming van deze reis. Wat is het toch een voorrecht om dit allemaal te kunnen beleven.
Nog gauw even de fotootjes uitzoeken en uploaden en dan samen met Sas een “Chang”-biertje pakken, het Thaise bier. En dat doet niet onder voor ons bier, kan ik u vertellen. Erg lekker, zeker met deze temperaturen.
Proost!