Hua Hin, 02-08-14 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Joost Veld - WaarBenJij.nu Hua Hin, 02-08-14 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Joost Veld - WaarBenJij.nu

Hua Hin, 02-08-14

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

02 Augustus 2014 | Thailand, Hua Hin

01-08
Hua Hin

Hua Hin, letterlijk vertaald “Stenen hoofd”, is de hoofdstad van het district Hua Hin in de provincie Prachuap Khiri Khan. Het ligt aan de Golf van Thailand, zo’n 280 km zuid-zuidwest van Bangkok, op zo’n 3 uur rijden daarvan.
Het is een van de populairste badplaatsen van de Thai zelf. Veel rijken uit Bangkok hebben hier een tweede huis. Ook de koning heeft hier een buitenverblijf. Sterker nog, op dit moment is hij hier om de zomermaanden door te brengen.
De groei van Hua Hin kwam er pas echt toen in 1920 de zuidelijke lijn er bij kwam, waardoor men met de trein helemaal tot de Maleisische grens kon komen. Vooral de bouw van het Spoorweghotel, toen de zuidelijke lijn klaar was, zorgde voor een groeispurt. Het hotel bestaat nog steeds, zij het nu onder de naam “Hotel Centara” en werd gebruikt in de film The Killing Fields.

Als je Bangkok achter de rug hebt, en zelfs het al een stuk rustiger Chiang Mai, dan is Hua Hin echt een dorp. Maar wel een gezellig en levendig dorp, met veel restaurants en stalletjes, een leuke grote en gevarieerde nacht markt. Je moet alleen niet op zoek zijn naar schreeuwerige toestanden zoals in Pattaya etc, dan kom je hier bedrogen uit. Maar goed, daar kwamen wij ook niet voor.
Een lang strand (8 km lang, zonder boulevards gewoon puur strand), mooie dingen te zien en te doen in de omgeving, lekker eten en drinken, leuke marktjes, zo willen wij de laatste dagen van deze reis doorbrengen. En daar hebben we vandaag al een mooi begin mee gemaakt, al zijn we zeer relaxed opgestart.
Efkes bijgekomen in het hotel, mail bij gewerkt en daarna bij de bar in de lobby cappuccino’s gedronken en meteen ijsblokjes in een plastic zak besteld, zodat ik knie en enkel met ijs te lijf kon om de zwellingen aan te pakken. Pas tegen tweeën hebben we een taxi gepakt en zijn we richting centrum gegaan, waar we ons allereerst hebben laten afzetten bij Hua Hin Market Village, het eerste grote shopping centre hier, geopend in 2006. Het is een sjiek opgezette mall waar de grote winkels met duurdere merken worden afgewisseld met kleine zaakjes met meuk. Van winkels van Arrow en Roxy tot een winkel van Japanse spulletjes waar alle artikelen een vaste prijs hadden van 60 Bath (ca 1,30 euro). Sas en Maasje hadden het hier prima naar hun zin en checkte elk winkeltje uit, Gijs had al gauw een hele coole winkel gevonden met allerlei legerspullen, waar hij zelfs in de winkel (!!!) met een paar wapens op een roos mocht schieten en ik had al gauw een goeie koffiebar gevonden waar ik een bakkie heb gedaan tot we weer verzameld waren.

Terug buiten merkten we dat we alle vier flink honger hadden, maar we hadden geen idee waar we naar toe konden gaan. In de directe omgeving zagen we een McDonalds, een KFC, een Burger King en een Pizza Hut, maar daar zijn we niet voor naar Thailand gekomen. Dus hebben we dezelfde tactiek toegepast als in Chiang Mai en de eerste de beste tuktuk-chauffeur gevraagd ons naar een goeie Thaise tent te brengen. En ook nu werden we niet teleurgesteld. We kwamen terecht bij “Na Na Place”, een eenvoudig restaurantje in een straat waar we anders niet gauw terecht waren gekomen. Hele vriendelijke bediening en, naar achteraf bleek, een hele goeie kok. Vooraf had Gijs lekker knoflookbrood besteld, Sas loempia’s en Maasje en ik allebei saté. Zij van het varken, ik kip en dan lekker delen... :-) Als hoofdgerecht had Maasje zowaar iets overzichtelijks genomen, namelijk een soort tosties met friet, Gijs ging aan de gekookte mosselen en Sas en ik allebei weer aan de curry; Sas aan de rode curry met garnalen, ik aan de rode curry met beef. Thai-spicey, hetgeen de scherpste van de vier gradaties was waar je uit kon kiezen. Heerlijk!
Als toetje nog gebakken bananen en toen aan de wandel richting de Night Market. Het loopje er naar toe bracht ons eerst door de enige echte uitgaans-straat van Hua Hin, waar de barretjes elkaar probeerden te overtroeven met de muziek en waar de Thaise poppetjes al eenzaam en hoopvol aan de bar zaten te wachten op de gulle toeristen. Afijn, ieder zijn ding.
Maar al gauw kwamen we weer in leukere straatjes en daar kwamen we ook langs een mooie juwelier, waar we onverwachts geslaagd zijn voor een mooi aandenken voor Sas aan deze reis, een mooie traditie die er bij de verre reizen is ingeslopen en hier natuurlijk niet mocht achterblijven. Een en ander wordt nu op maat gemaakt en kunnen we morgenavond oppikken. :-)

In het verlengde van die straat ligt Dechanuchit Road, de straat waar de night market van Hua Hin begint. We hebben vandaag maar een deel ervan gedaan, omdat het al weer laat begon te worden en de kids moe, maar één ding was duidelijk; hier komen we morgen avond terug en dan eten we daar. Wat een heerlijke dingen waren daar weer te krijgen in de diverse stands en wat zag het er allemaal verzorgd en schoon uit. Dat wordt smikkelen en smullen morgen. We hebben nog een paar hele gave dingen kunnen scoren in de talloze kraampjes, zowel voor ons als aan kleine kadootjes en hebben nog een zalige crepe met verse banaan laten bakken als afsluiter. Zalig!
Een enthousiaste tuktuk-ker heeft ons weer naar het hotel gebracht en daar hebben we net nog gechipsborreld en erg gelachen met die twee kleine komedianten. Ze maakten er weer een mooie show van.

Via een bericht op Facebook kreeg ik van een karate-maat en Thailand-kenner door wat de naam van de heilige boom was, waar ik oa gisteren over schreef, de boom die te zien was bij de tempel Doi Suthep. Die boom heet de Bodhiboom of Banyan. Ik heb het inmiddels aangepast in het reisverslag van die dag, maar wilde het hier ook even vermelden. Leuk zoals er mee gedacht wordt. (Dank, Anton!)
Straks duiken Sas en ik het balkon op voor een afzakker en om wat plannen te maken voor de komende dagen. Gijs mag natuurlijk nog een hele dag bepalen en Maasje heeft nog een halve dag tegoed om chief-in-charge te zijn, omdat het in Bangkok niet helemaal uitkwam, maar de rest willen wij nog een en ander verzinnen. Maar met alle mogelijkheden hier komt dat wel goed. Eerst nu het balkon op.... Cheers!

02-08
Hua Hin

Vandaag was Gijs “Chief in charge”, hij was reisleider voor een dag en mocht bepalen wat we gingen doen, waar, hoe lang, etc. Wij dienden slechts te volgen.
Uit bed werd er eerst gezwommen en daarna hebben we lang zitten ontbijten. Dat is echt weer super geregeld hier. Lekkere warme lokale gerechten, maar ook weer het heerlijkste fruit en de lekkerste broodjes. Speciale vermelding voor de “pineapple jam” die hier geserveerd wordt. Zo zalig, daar blijf je toast door eten...

Gijs is wel van de marktjes, dus had hij er eentje opgesnord die overdag open was en de moeite waard. Dat had hij knap gevonden. “Chat Chai Day Market” ligt in het centrum en is een echte lokale food-market. Toeristen zie je er eigenlijk niet, het is een markt waar de Thai zelf hun boodschapjes doen. En dat zijn nou echt de leukste markten.
Heerlijk om te zien welke waren er allemaal in de schappen liggen, hoe het ter plekke wordt bereid en aangeboden en hoe de Thai onderling handelen. Vooral de afdeling Seafood met de meest vreemde zeeschepsels en die van de kruiden in al haar kleurenpracht hadden enorm aanbod.
Tussen twee vistenten door vond Maasje stomtoevallig een klein speelgoedwinkeltje waar ze voor een habbekrats een bepaalde Loom-set” kon scoren die ze al heel lang wou. Dolgelukkig liep ze naar buiten en daar vertelde ze dat dat hetgeen was dat ze bij Doi Suthep in Chiang Mai gewenst had, toen ze daar met de stokjes had gerammeld. Dat haar wens dus echt was uitgekomen. Hoe geestig was dat?

Na de market zijn we nog een flink stuk door de stad gewandeld. Gijs dacht nog een markt te hebben gevonden op de kaart, “Orchid Optical”, maar dat bleek bij aankomst een opticiën te zijn... :-) Maar dat mocht de pret niet drukken, we hebben daardoor weer een mooi stuk van de stad gezien, o.a. een mooie tempel hartje centrum.
Voor de tweede keer zagen we een rat midden op straat lopen, dat was wel opvallend. Ook vandaag liep het beestje doodgemoedereerd over de stoep en scheen zich van niemand iets aan te trekken. Hij liep zo’n beetje tussen onze voeten door. Dat verwacht je hier dan weer niet, gek genoeg.

Bij de McDonalds zijn we even gestopt voor cappuccino’s en een plaspauze en daarna vond de reisleider het wel even mooi. Terug naar het hotel en efkes chillen, was het devies. Nog gauw een paar saté-stokjes gescoord bij een stalletje en toen weer in de tuktuk richting het Ibis.
Terwijl Gijs en Sas op de kamer bleven, zijn Maasje en ik naar het zwembad gegaan. Op doktersadvies heb ik mezelf in de plomp laten zakken. Bad is daar 1.20 m diep en dat is ideaal voor bepaalde revalidatie-oefeningen. En terwijl ik daar mee bezig was, hield Maasje me gezelschap in het water en vermaakt me met haar handstanden onder water...

Terug op de kamer iedereen weer gemobiliseerd en een tuktuk gepakt naar the Fishing Pier, een oude pier in het centrum van de stad. De pier is omringd door de vloot van kleine vissersbootjes die zich op dat uur allemaal weer klaar maakten om uit te varen voor de nacht en op de pier zitten lokalen in groepjes bij elkaar met eten op een kleedje en hengeltjes in het water. Al met al een hele gemoedelijke sfeer en heerlijk om tussendoor te slenteren. Visrijk water overigens, want ze trokken de ene vis na de andere uit het water.

Langzaak terug geslenterd en weer in een tuktuk gesprongen. Next stop; de juwelier, want we moesten nog de ring van Sas ophalen die op maat gemaakt moest worden. Nu paste hij precies en kon hij aan de vinger.
Van daar was het nog maar een klein stukje lopen naar de Night Market, om die verder te verkennen. Gisteren immers maar een klein stukje van gezien. Eerst zijn we terug gegaan naar een hele handige ambachtsman om wat bestellingen te plaatsen en hebben we bij een straat-stalletje heerlijk gegeten. Allemaal kleine saté-stokjes met een waanzinnige saus en pittige komkommer-chilipeper salade, en voor Gijs en Sas nog een schaal met een noodle-gerecht, die van Sas aangevuld met garnalen. Gewoon daar op straat ter plekke bereid en achter het stalletje aan een klein tafeltje op zitten knagen, bijna in de “keuken”, tussen de ijverige Thai in. Onwijs leuk en lekker.
Dit is nou echt Thailand voor ons. Heerlijk knagen op straat, van de lokale gerechtjes, vers voor je neus bereid, tegen een decor van een levendige markt en één grote smeltpot van verschillende mensen. Genieten!

Nadat we ergens anders nog een heerlijke gele mango gescoord en verorberd hadden, mochten de kids het vervolg van de route aangeven. Ze vonden een steeg aan de zijkant naar weer een ander overdekt gedeelte van de markt. Veel kleding en speelgoed hier. Laatste baths van de kids gingen op aan de meest fantastische meuk wederom.
Tijdens een korte drinkpauze werd Maasje door een viertal kleine brutale, maar o zo grappige Thaise koters mee op sleeptouw genomen. Eerst moest er een kaartspel gespeeld worden, maar dat ging niet al te soepel. Leg de regels dan maar eens uit. Dus toen gingen ze over op een universeler spelletje; op de tonen van een straatmuzikant werden uitbundige rondedansjes gedaan hand in hand. Wat hadden ze een schik.

En weer verder de markt op. Het werd drukker en drukker. Schuifelen van kraam naar kraam, het verveelt nooit. Zoveel aanbod, zoveel indrukken. Voor we er erg in hadden, was het al ver na tienen. De markt was nog lang niet op z’n hoogtepunt, maar voor de kids werd het al laat. Gauw nog een laatste drankje bij een tentje langs de route, met een uitbater die zijn nagels door Maasje heeft laten lakken, terwijl wij van een laatste bakkie genoten. Tuk tuk naar het hotel gepakt en de kids naar bed gebracht.
Al met al was dit een hele rustige, relaxte dag, een soort chill-dag tussendoor. Morgen gaan we er weer op uit om nog wat high-lights van Hua Hin mee te pakken. Precieze program hebben we nog niet in het hoofd, maar er schijnt een hele mooie tempel in de heuvels te zitten, die vol zit met apen... of zoiets... Afijn, daar gaan we ons zo even op storten. Als het wat lijkt te zijn, wordt dat de missie voor morgen....

• 03 Augustus 2014 - 09:57

Pieter En Nuan:

Ha Joost en Saskia + kids, lk zie in de dagboekverslagen waar jullie geweest zijn, leuk om te lezen met de foto's. Nuan zag op de foto in de markt de gedroogde garnalen, zij vroeg aan mij of jij een zakje wil meenemen? Ik zie jullie binnenkort. Groetjes Pieter en Nuan.