Nawoord - Reisverslag uit Middelharnis, Nederland van Joost Veld - WaarBenJij.nu Nawoord - Reisverslag uit Middelharnis, Nederland van Joost Veld - WaarBenJij.nu

Nawoord

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

31 Augustus 2008 | Nederland, Middelharnis

Nawoord:

“A great holiday is made up of great adventures…”

Wat een bijzondere reis is dit geweest. Het land zelf, de mensen, de dieren, het klimaat, noem maar op. Alles even mooi en spectaculair. Het is de hele levensstijl die we zullen missen, het relaxte gebeuren, de no-worries-mentaliteit, het nuchtere.

Het bivakkeren in een camper is ons achteraf ook zeer goed bevallen. Als volstrekt onervaren kampeerders die nog nooit zo’n bak van dichtbij hadden gezien, is het ons 100% meegevallen. Een perfecte manier om veel van het land te zien, terwijl je t.a.t. kunt parkeren en dan meteen alles bij de hand hebt.
We behoren nog net niet bij de harde kern van camperbestuurders die elkaar allemaal groeten onderweg (eenzelfde achterlijke gewoonte als de motorrijders hier in Nederland), maar voor een dergelijke trip zijn we om en zouden we het een volgende keer zo weer doen. Alleen dan wellicht iets met 4x4-aandrijving om die plekjes die nu nog net onbereikbaar bleven, ook te kunnen pakken.

Het was een indrukwekkende en leerzame reis. Je moet er soms wel echt naar op zoek gaan, het komt je niet altijd aanwaaien. Met verbazing hoorden we soms mensen aan die al langere tijd door Aussie trokken en werkelijk nog geen kangaroe hadden gezien. Maar als je een beetje je best doet, kun je je iedere dag verbazen over nieuwe, bizarre dingen. Wat dat betreft hebben we redelijk het uiterste uit de kan kunnen krijgen. Dagelijks leerde je dingen bij en niet zelden stond je met open mond te kijken naar iets wat de stoutste verwachtingen overtrof.

Achteraf gezien zijn we ook heel blij met de periode waarin we gegaan zijn en de route die we gekozen hebben. Het mei-augustus verhaal was in eerste instantie voornamelijk uit praktisch oogpunt gekozen (schoolvakantie, rustigste periode op het werk etc.), maar als we opnieuw zouden kunnen kiezen, zouden we het precies zo doen. Zeer zeker in combinatie met de route van zuid naar noord.
Je zit buiten het seizoen, wat automatisch betekent dat het overal rustig was en we op veel idylische plekjes zelfs helemaal alleen waren. Door van zuid naar noord te trekken, kwamen we in steeds beter weer terecht. Dat is toch lekkerder dan dat je warm begint en het dan vervolgens steeds kouder krijgt. En de gebieden die we hebben verkend, wil je ook niet in het hete, natte seizoen doen. Zeker de tropen boven Cairns niet.
Een super bonus was toch ook wel dat onze route precies gelijk opging met de trek van de walvissen. Vooraf hadden we de hoop dat we er 1 of 2 zouden zien. Aan het eind van het liedje zijn we de tel kwijt geraakt en ligt het totaal ver boven de honderd, t/m de capriolen van babywalvissen toe.

De route zelf wisten we heel globaal, maar de precieze invulling deden we ter plaatse. Dat is ons heel goed bevallen en zouden we een volgende keer zeker weer doen. Het is ondoenlijk om van tevoren stap voor stap vast te leggen hoe je reis er uit komt te zien. Teveel factoren zullen dat beïnvloeden en verstoren.
We wisten dat we van Melbourne naar Cairns zouden gaan, dat we ruwweg de kust wilden volgen en af en toe landinwaarts wilden en dat, mocht er genoeg tijd zijn, we de tropen boven Cairns ook in wilden. De rest van de planning gebeurde in de camper, ’s avonds bij de borrel, m.b.v. de Lonely Planets, ander foldermateriaal en bovenal tips van lokalen.

Maar het allermooiste van deze reis was zonder meer de 3 maanden die we met ons viertjes door hebben kunnen brengen. Van A tot Z was dat één groot feestje. Heerlijk om al die tijd alle aandacht aan elkaar te kunnen geven, iets wat je hier domweg niet lukt met al het gezeur, gestress en gedoe om je heen. Zoals ik al eerder schreef, zag je de kids in alle opzichten groeien en dat is fantastisch om te zien. En ook voor Sas en mij was het heerlijk om gewoon weer even 24/7 samen te zijn en te genieten na al die hectische jaren, waarin we zo vaak langs elkaar heen moesten racen.
Een onbetaalbare bevestiging van iets wat we uiteraard allang weten, maar wat je af en toe bijna zal vergeten.

De reis zit erop, maar de herinnering blijft. Al is dat alleen al door de ruim 1300 foto’s die de strenge selecties hebben overleefd…..
Vooraf waren er misschien wel honderd redenen om dit niet te doen, maar we zijn blij dat we het toch hebben doorgezet en hebben gedaan.

No worries…

• 31 Augustus 2008 - 17:28

Sylvie:

Je kunt toch gewoon door blijven schrijven over de beslommeringen down town Middelharnis? Zou leuk zijn. Heb er erg genoten van de verhalen! veel liefs, Sylvie

• 01 September 2008 - 14:28

Katja:

Nou ja zeg een tipje van de sluier waar het volgende tripje heengaat, moet toch kunnen?

• 04 September 2008 - 19:35

Barbara:

Lieve mensen,

Denk vaak aan jullie: hoe het is om hier weer 'down to earth' te zijn. Hoop dat het niet als een te zware deken over jullie heen valt en dat jullie nog lang kunnen voortgenieten op deze prachtige belevenis. Dank dat wij met jullie mochten meegenieten via de zijlijn (een plekje aan boord had ik natuurlijk wel meer gewaardeerd, maar toch....)Ook erg leuk dat er een verassingenpakket werd afgeleverd voor de boys. Oh, van Gijs en Maasje!!!!
    Hoop jullie snel te zien.
    Liefs,
    Barbara

• 04 September 2008 - 20:17

Menno En Thomas:

Dat jullie zo nodig terug moesten komen is tot daar aan toe, maar dat Heske na al die maanden door jullie achtergelaten te zijn, zomaar zonder pardon meegenomen werd.... geen woorden voor!!

We missen Heske gewoon en zouden zo in ruil daarvoor jullie verhalen op de koop toe nemen.

Grapje, bedankt voor alle mooie vertellingen.